2016-02-28
Az írás- olvasás zavarral küzdő gyermekeknek speciális foglalkozásra van szükségük. A probléma nem javul azzal, ha a gyermekkel végtelenül sokat olvastatunk. Ma már mód van arra, hogy iskolába kerülés előtt a logopédusok kiszűrjék azokat a gyerekeket, akiknél megjósolható, hogy nehézségeik lesznek az olvasás-írás tanulásánál.
A szülő figyeljen oda, vannak-e a gyermeknél diszelxia veszélyeztetettségre utaló jelek.Jellemző ezekre a gyermekekre:
- a nyelvi fejlettség zavara,
- későn kezdenek beszélni,
- általános pöszék,
- amuzikalitás jellemző,
- szókincsük szegényes,
- nyelvtanilag hibás a beszédük,
- gyakran alkalmaznak hangátvetést, szótagcserét (pl.: madrág-nagrág, villamos-vimmalos)
- tükörképpel írnak, rajzolnak,
- gyenge a szóbeli(verbális), a látási (vizuális), a beszédhang (fonematikus) emlékezetük,
- nehezen tanulják meg a színeket, a napok, hónapok nevét, a számokat,
- térben nehezen tájékozódnak,
- összekeverik az irányokat,
- zavart a lateralitásuk, sok közöttük a balkezes,
- nem alakul ki megfelelő testkép, testséma,
- túlságosan mozgékonyak,
- hullámzó, ingadozó a figyelmük.
Forrás
"...Hogy szebben beszéljen..." Szülőknek a beszédhibákról, OPI, Budapest, 1982. Tanácsadó és terápiás tájékoztató beszédhibás gyermekek szüleinek, Tárogató Kiadó, Budapest, 1994. A diszlexiáról és egyéb tanulási zavarokról szülőknek, A Dyslexiás Gyermekekért Baranyában Egyesület kiadványa, Pécs, 2004.Illusztráció: FreeImages.com/Real Odyssey