2016-02-28
Benke Mária
Esetismertetés
A mozgás, az aktív cselekvő ember lételeme. Hatással van az idegi érettségre, a tanulási folyamatokra, a szocializációra.Aki koordináltan tud mozogni, az fegyelmezettebben gondolkodik, mert a bonyolult és megfelelően adagolt mozgássorozatok kialakítása és automatizálása visszahat az agy fejlődésére, ami a többi területen is segíti kialakítani a könnyed, differenciált működést.A törzsfejlődés során a beszéd kialakulása mellett “az emberi kéz” megjelenése is jelentős. A felegyenesedés felszabadította a mellső 2 végtagot, melynek szerepe megnőtt, eszközkészítésre alkalmassá vált. A változás nyomon követhető:Hámori József
- Az anatómiai rendszerben
- A filo- és ontogenezisben
- A tanulási folyamatokban
A filogenezis folyamatában nyomon követhető anatómiai változások
Testünk felépítettségének módosulásai végbementek egyrészt a periférián lévő mozgásrendszerükben (a. felegyenesedés, mellső végtagok felszabadulása, a kézfej kifejlődése), másrészt a központi idegrendszerünkben (b. aszimmetrikus agy, agyféltekei dominancia, specializáltságok, agykérgi területek változásai, más idegrendszeri kapcsolatok kialakulása).Az anatómiai változások hatása a tanulási folyamatokra
A felegyenesedés magával hozta a szemek közel kerülését, megváltoztatva a látás érzékelését. Mindez megkönnyítette a látás tanulását, a mozgás folyamatait, teljesebbé tette a tér érzékelését, a térben végzett precízebb nagy-, és finommozgásokat. A manipulációban egyre ügyesebbé váló kéz újabb feladatot teljesített: megjelent az információközlő működése (jelbeszéd – gesztikulációs “nyelv”). Elmondhatjuk, hogy kézügyességünk ma már olyan árnyalt precíziós tevékenységre is képes, mint az írás, ami egy komplex, központi idegrendszer által vezérelt tevékenység, mely a nagymozgás fejlődésmenetén indul el, és a finommotórium képességébe torkollik.A tanulás/mozgástanulás modelljei az ontogenezis folyamatában
- Kiphard komplex szerkezetként mutatja be a motoros tanulás folyamatát, amely központi szabályozással kapcsolatos törvényszerűségeket modellizál. (1. ábra)
Nagyagykéreg
[tablazat] Szenzórium(impresszió);Amnesztikus, gnontikus funkciók, kognitív dekódolás, észlelés;motívum (expresszió) érzékelés;;reakció/akaratlagos cselekvés exteroreceptorok;;izmok látás/szem;;szem/fixáció hallás/fül;;száj/beszédmozgások tapintás/bőr;;kéz-, ujjak/fogás proprioceptorok helyzetérzékelés/belsőfül;;törzs, lábak mozgásérzékelés/izomzat;;és karok/mozgásfolyamat [/tablazat] szenzomotoros feadback visszacsatolás- Kephart a motoros fejlődésmenetet három fázison keresztül jeleníti meg:
- A motoros fázisban a külvilággal mozgásos kontaktusba kerülünk,
- a motoros - percepciós fázisban a mozgásreakciók és az észlelési minták összeköttetése alakul ki (motoros – kinesztetikus, motoros – vizuális, motoros – audatív)
- perceptív – motoros fázisban az észlelést nem kíséri minden esetben mozgás; ezt a fázist megalapozza az előző fázis, megsegítve a percepciós és a szimbólikus tanulást.
- Affolter a fejlődésmenetet szintén három szakaszra osztja:
- megfigyelései szerint a modalitás specifikus szakasz 4 hónapos korig tart, melyben az ingerek észrevétele, elkülönítése történik.
- Az intermodális szakasz 4 hónapos és 18 hónapos kor közé tehető, ebben alakulnak ki a keresztcsatornák, egyre intenzívebbé válik az egyes érzékleti területek közötti integrációs kapcsolat.
- A szeriális szakaszban valósul meg az időbeli, térbeli, motoros konstanciák és sorrendek, ok-okozati összefüggések felismerése, beépítése, alkalmazása.
- Praxia (meghatározott feladatra irányuló cselekvéssorok tervezése, irányítása)
- Test imago (amilyennek a test érzi magát)
- Testséma (ahogyan a test uralja saját mozgásait)
- Testfogalom (amit a saját testünkről, illetve általában a testről tudunk)
- Laterális dominancia
- Térészlelés
- A két test fél koordinációjának
- A mozgástervezésnek
- A szem – kéz koordinációjának létrejöttét.
- Kognitív folyamatok sérülése
- érzékelés – észlelés, figyelem, emlékezet, időbeli – térbeli tájékozódó képesség, absztrakt gondolkodás, szimbólum – rendszerek, olvasás – írás – számolás
- Mozgásfolyamatok zavara
- nagymozgások:
- hemiplégia, ataxia, szédülés, epilepsziás rohamok,
- mozgástervezés
- finommozgások:
- szemmozgás
- kéz-, ujjmozgás (diszpraxia, apraxia, rajzolás zavara, diszgráfia, paragráfia, agráfia, szem – kéz koordináció pontatlansága)
- lateralizáció, dominancia zavara
- beszédmozgás
- nagymozgások:
- Személyiség megváltozása
- kritikátlanság, érdektelenség, érzelmi labilitás, fáradékonyság, lelassulás
- tréningszerű programmal a károsodott idegrendszer valamilyen szinten reorganizálható,
- a percepciós területek egyidejű, sokoldalú stimulálása, erre jó lehetőséget adhat,
- mozgásfejlesztés jó csatorna lesz az afáziás betegek terápiás megközelítésében, mert a nyelvi zavar együtt jár a mozgászavar különböző megnyilvánulási formáival, az arra irányuló fejlesztés, magával hozza a többi tanulási folyamat változását, és a fejlesztés a legsúlyosabb afázia esetén is lehetőséget nyújthat a feladatrendszerű kapcsolatteremtésre
- az afáziás beteg pontos diagnosztizálása, a járulékos zavarok felderítése;
- az idegrendszer szabályozó mechanizmusainak minél újszerűbb elméleti és gyakorlati szempontú megismerése;
- a tanulás általános pszichológiai folyamatainak mélységes ismerete, az ismeretek tervszerű terápiás alkalmazása, kihasználva a szituációból adódó spontaneitást, rugalmasságot;
- a mozgásrendszer, valamint a mozgástanulás működésének tudása, az afáziás beteg egyéni mozgászavarának vizsgálata, megfigyelése, az ezekre támaszkodó egyéni program megvalósítása, a megvalósítás folyamatába kontrollálható, módosítható;
- az életkorhoz, az érdeklődéshez, a motivációs szinthez, a nemi szerepekhez, személyiségéhez alkalmazkodó feladattartalmak biztosítását;
- a megfelelő arányú segítségnyújtást;
- a fejlesztés eszközeinek optimális megválasztását
- a kreatív változtatás lehetőségét a terápiás együttműködés
Esetismertetés
Cs. I. (sz.: 1951.06.06.) 1994-ben GM-roham miatt a kivizsgálást követően baloldali temporális tumor eltávolítását végezték. (szövettan Astrocyton A/II:) a műtétet követően a neurotikus statusban jobboldali paresis, alsó végtagi reflex túlsúly , jobb test fél zsibbadás, jelzett motoros fáziás zavar jelentkezett. Anticonvulzív therápia mellett munkába állíthatóvá vált. 1997. március 17-én ismételten epilepsias rosszullét zajlott (GM típusú), majd 1998 decemberében ismétlődő GM roham miatt végzett MR vizsgálat igazolta az ödémával övezett baloldali recidívát. 1999. január 21-én az OITI-ben recraniotomia és tumor eltávolítás történt, majd postoperációs sugárkezelésre küldték. A beteg számára 1999 februárjától biztosítjuk a logopédiai terápiát. Műszaki főiskolai végzettségű, angolt és németet jól beszélte. Az első találkozás óta rendkívül motivált a gyógyulásra, hisz a teljes rehabilitációban. Koncentráló képessége változó, amit erősen befolyásolnak a gyógyszerek is. A felvételkor még bottal járt, amitől hamarosan megvált. Járására nehézkesség, egyensúlyi, térészlelési gondok a jellemzőek. A jobb karját képes volt vállból mozgatni, de nagy-, és finommozgásokat nem tudott vele végezni. Taktilis érzetek nem voltak kiválthatók ezen az oldalon. Mozgását összességében darabosság, inkoordináltság, erőszakosság jellemezte. Szemmozgásán a szétesettség uralkodott, ami nehezítette a szem-kéz koordináltságának kialakulását, még a bal kéz esetében is. Beszédvizsgálatai szerint a WAB teszt alapján Wernicke afázia volt diagnosztizálható, TOKEN eredménye alapján súlyos beszédmegértési zavar volt megfigyelhető. Szótalálása a BOSTON alapján alacsony szinten voltak, olvasás képessége jelentős zavart mutatott. Írás-, és rajzvizsgálatát az ábra mutatja. Viselkedése rendkívül impulzív, amit nehezen tud szabályozni. A beteg orvosi statusanak megismerése, valamint a logopédiai diagnózis megállapítása után az alábbi összegzések, párhuzamok és hipotézisek fogalmazódtak meg bennem.Összegzés
A betegnél felső végtag hemiplégia figyelhető meg a jobb oldalon, melynél a váll emelésének mozgása kiváltható. Alsóvégtagja aktiválható volt a mozgásra, a beteg eljutott a járás újratanulásához, amit segédeszköz használata nélkül jól működtet. A szemmozgás szétesése látványos volt, bár látás élesség problémái nem jelentkeztek. Beszédben a tartalmi sérülések mellett, finommotorikai nehézségek felléptek. A betegben hatalmas motiváció volt a jobb kezének funkcióba állítására.Párhuzamok a mozgástanulás folyamataival
Biológiai feltételek: Az idegrendszeri struktúrái sérültek, de feltételezhetően tanulással a meglévő funkciókra építve, újra alakíthatóvá válhatnak az idegi kapcsolatok, intermodális rendszerek. A rendszer organikus változásaira újabb, bonyolultabb tanulási folyamatok szerveződhetnek. A beteg jobboldali felső végtag hemiplégiája ellenére a magzati életben megfigyelhető elemi mozgásminta megjelenik, bár a kézfej érzékelése nem funkcionál.Hipotéziseim
A jobbkar bőrfelületeinek, izületeinek stimulálásával kiválthatóvá válik-e a taktilis észlelés, érzékelés? Ez a folyamat eljut-e arra a szintre, hogy elindítsa a nagymozgások rendszerét, felidézve, megtámogatva a kinesztéziás érzékelést, észlelést. A szemmozgás koordináltsága, a fixáció kialakítható-e a mozdulatok követésével; bevonható-e a mozgás érzékelésébe, irányításába; majd eljut-e olyan fokra, hogy a látás kontroláló funkciójának kikapcsolásával is képessé válhasson a beteg a koordinált mozgások kivitelezésére. A mozgástanulási modellek és fejlődési szintek betartása mellett elindíthatóvá válhatnak-e az ujjmozgások, mellyel megalapozhatóvá válik a manipuláció, a praxis, és a grafopercepció. A mozgás, testérzet, testséma fejlesztése, annak kialakulása, a beszéd alakulását, a kognitív folyamatokat működésbe hozza, feltételezhetem, hogy mind a beszédben, mind más egyéb tanulási folyamatokban változást fog eredményezni.Fejlesztő program
A terápia kezdetén tréningszerű alapozást tartottam fontosnak. Alapozás szempontjaként tekintettem hogy a kart, a kézfejet és az ujjakat minél impulzívabb és ellentétesebb irányú ingerek érjék. A beteget megnyertem a feladatok mindennapos tréningszerű végzésére. Az alapozás célja, hogy kiváltódjon a taktikus és a kinesztéziás érzet karnál, a kézfejnél és az ujjaknál. Csak így alakulhatnak érzékszervvé az ujjak, megnagyobbodhatnak az idegvégződések területei, aktivizálódhatnak a reflexes mozdulatok.Feladatok
- Tematika a taktilitás érzetének kialakításában
- A beteg karjának, kézfejének, ujjainak erőteljes átmasszírozása.
- Masszírozás mozdulatai:
- Nyomások
- Simítások
- Húzások, tolások
- Sodrások
- Ütögetések a kézfej élével
- A masszírozás eszközei:
- Kéz
- Különböző felületű kesztyűk
- Különböző felületű labdák
- Különböző felületű hengerek
- Különböző felületű szivacsok
- Különböző felületű kefék
- Egy masszírozás alkalmával 2 ellentétes érzetű eszköz használata, aminek hőmérséklete különböző.
- Masszírozás mozdulatai:
- Vízsugár a beteg karjára, kézfejére, ujjaira.
- Csapra tett gumicső:
- Erőteljesen megnyitott csap vízsugara
- Részben befogott gumicső
- Zuhanyból jövő víz.
- A víz hőmérsékletének változtatásával.
- Csapra tett gumicső:
- Természetben található anyagok zsákba varrva, tálba helyezve.
- Különböző méretű, felületű kövek
- Csonthéjas gyümölcsmagok
- Gabonafélék
- Különböző termések
- Talajféleségek
- feladat:
- A zsákokkal a kar részeinek dörzsölése
- A kézfej-kézhát ráhelyezése, rárakása, passzív mozgatása
- feladat:
- a kézfej tálba helyezése, ott tartása
- a kézfej tálba helyezése, passzív mozgatása
- Mesterségesen előállított anyagok, eszközök használata:
- Fa, üveg-, műanyag golyók
- Különböző tapintású hulladékok: szivacs-, hungarocell, papír-, gumi-, műanyag-, fém-,…stb. darabok.
- Fa-, üveg-, műanyag- síkidomok
- Feladatok az előzőekkel megegyező módon.
- Tapogatók: különböző tapintású síkfelületek
- feladatok:
- az ujjak kinyújtása, passzív mozgatással
- tenyér-, könyöktámaszok a felületek váltogatásával.
- feladatok:
- A beteg karjának, kézfejének, ujjainak erőteljes átmasszírozása.
- Mozdulatok kiváltása
- A kellemetlen érzetek, mozdulatok kiváltására ösztönöz.
- Nagyobb hatású, ha az inger nagy amplitudójú, hirtelen váltakozó.
- Feladatokat: a szem eltakarásával végezzük:
- Hideg-mely tárgyak
- Szúrós-simafelületek kézbehelyezése
- Különböző érzetű nyomások
- A tenyér simogatásai
- Passzív mozgatások: (a mozdulatokat én, vagy a beteg mozgó keze végzi, a mozgásában korlátozott felső végtaggal)
- Váll izülettől indulunk, mert az afáziás betegek hemiplégiás testfelénél a leghamarabb kiváltható mozgáselem a váll megemelése.
- Karlengetések előre-hátra (a kar a test mellett lazán lefelé nyújtva helyezkedik el.)
- A váll előrehúzása, hátratolása
- A váll körkörös mozgatása, mindkét irányba
- A könyökben behajlított kar hátratolása a test mellett
- A könyökben behajlított kar oldalsó emelése a test mellől
- A könyökben behajlított kar oldalról a test középvonala felé irányítása, visszahúzása
- A könyökben behajlított kar középső oldalemeléséből a fej irányába való továbbvitele.
- A könyökben behajlított kar a test előtt, onnan felemelgetések, leeresztések (mintha a hátukat szeretnénk elérni)
- Minden gyakorlat után a váll kilazítása a kar leengedésével, ellenirányuló húzásával, masszírozásával.
- Könyök izület
- könyök támasz, az alsó kar leengedése, emelése egyenes irányba,
- könyök támasz, az alsó kar ferde irányú leengedése, felemelése
- a kar oldalsó nyújtott középtartásban, könyökhajlítással a váll megérintése, (kézfej fölfelé néz)
- a kar oldalsó nyújtott középtartásban (a tenyér előre néz), könyökhajlítással a mellkas váll alatti részének érintése
- a kar oldalsó nyújtott középtartásban (a tenyér lefelé néz), könyökhajlítás, hónalj érintés
- a kar oldalsó nyújtott középtartásban (a tenyér hátrafelé), könyökhajlítással a test oldalának érintése,
- a kar oldalsó nyújtott középtartásban (a tenyér hátrafelé) könyökből alsó kar előre, hátra mozgatása.
- A mozdulatok végzésénél fontos a felső kar alátámasztása, hogy csak az érintett izület mozgása jöjjön létre.
- Csukló mozdulatok – a mozdulatok funkciót kapnak a kommunikációban!
- Könyök támasz, a kézfej leengedése, felemelése (köszönő mozdulat)
- Könyök támasz, a kézfej oldalirányú mozgatása (nemleges mozdulat)
- Könyök támasz, a kézfej körkörös mozgatása mindkét irányba
- Könyök támasz, a kézfej félköríves mozgatása mindkét irányba (lerázó, hárító mozdulat)
- Könyök támasz, a kézfej hátra feszítése (stop, állj mozdulat)
- Az alsó kar előrenyújtása, a könyök az oldalhoz simul, csukló mozgással a tenyér helyzetének változtatása (felnéz, lefelé néz) (“talán” mozdulat)
- Az előző kiinduló helyzet, kézfej fölfelé néz, csuklóhajlításokkal a tenyér megemelése (hívogató mozdulat)
- Ujjmozdulatok:
- könyöklés a 4 ujj passzív hajlítása, nyújtása
- könyöklés a hüvelykujj különböző irányú mozgatása
- tenyér lefelé néz az ujjak emelése, ejtése
- tenyér felfelé néz az ujjak egyenkénti csukása, nyitása
- az ujjak passzív ökölbe zárása, szorítás – engedés mozdulatok váltogatása
- tenyérbe tárgyak helyezése, ujjak rázárása, elengedése, nyomás érzetek váltogatása
- az ujjak összeérintése a hüvelykujjal
- Váll izülettől indulunk, mert az afáziás betegek hemiplégiás testfelénél a leghamarabb kiváltható mozgáselem a váll megemelése.
- Az arcizomzat passzív mozgatásai
- Ilyen jellegű feladatokat nem tartom szükségesnek leírni, mert a logopédus kollégák ezeket a terápiás tevékenységükben alkalmazzák.
- A kellemetlen érzetek, mozdulatok kiváltására ösztönöz.
- Mozgásos feladatok: cél a kinesztéziás érzékelés elmélyítése, szem – kéz koordináció alakítása
- Karmozgások:
- A váll mozgatásával karemelések a tér minden irányába
- a kar izmainak erősítése:
- a megemelt karok azonos pozícióban tartása
- különböző súlyú, tapintású tárgyak emelése, mozgatása
- lendítő mozdulatokkal tárgyak elütése
- azonos oldali testrészek érintése nyitott, csukott szemmel
- a kar ellentétes oldalán lévő testrészek érintése nyitott, csukott szemmel
- kar támaszok
- Kézmozgások:
- A csuklómozgásból adódó feladatok bővítése:
- Kézfej labdára helyezése, a labda minden irányú mozgatása
- Labdaütögetések: lefelé, fölfelé, tenyeresek, fonákok
- Csuklóizület erősítése
- Könnyebb, nehezebb tárgyak tartása
- A tartás idejének növelése
- A kézfejre erősíthető súlyzókkal való mozgatás
- Tárgyak marokkal történő felszedése, valamibe rakása
- A csuklómozgásból adódó feladatok bővítése:
- Ujjmozgások:
- Ujjak izületeinek bemozgatása:
- Tenyér síkfelületre helyezése, ujjak egyszerre történő felemelése
- Ökölbe hajlítások, szorítások
- Tenyér tárgyakra helyezése, ujjak emelése, ráhajlítása, szorítás, tárgyak megemelése
- Nyitott ujjú tenyér sík felületen, ujjak egyenkénti emelgetése, a másik kéz segíthet a tenyér lefogásában
- Ujjak ökölbe zárása, egyenkénti nyitogatásuk, visszafelé irányból zárásuk
- Zárt ujjú tenyér nyitogatása az ujjak oldalirányú elmozgatásával
- A két kéz ujjainak összeérintése: egyszerre, külön – külön
- Ujjizmok erősítése:
- Támaszkodás az ujjakra
- Ruhacsipeszek nyitása, megadott formára csipeszelése
- Különböző vastagságú papírok tépése
- Különböző keménységű anyagokban ujjlenyomatok hagyása, formázás (gipsz, agyag, gyurma, tészta…)
- Mutatóujjal tárgyak megtartása
- Különböző tárgyak 2 ujjal való összenyomása (pl.: szivacs – szivacslabda, hangot adó gumiformák, ping - pong labdák)
- Tárgyak ujjakkal történő felszedése, valamibe helyezése
- Ujjak izületeinek bemozgatása:
- Szemmozgások:
- A szem izomzatának lazítása:
- Tágranyitás, lazítás
- A szemek letakarása kézzel, ha nem jut be az ujjakon a fény, a szem lehunyása.
- A szemmozgás leválasztása a fejmozgásról:
- A fej előre tartása, a szem jobbra-balra mozgatása
- A fej előre tartása: fel-, és lenézés
- A fej előre tartása: körkörös szemmozgatás mindkét irányba.
- Szemfixációs gyakorlatok:
- Távolságlátás: a betegtől távolabb, fixálunk egy pontot, a távolság közé emeltetjük a mutatóujjat, szemünkkel egyszer a távolabbik, majd a közelebbi pontra nézetünk
- Két vékony, hosszúkás tárgyat kézben, egymás mögött tartjuk, függőleges irányban, úgy, hogy takarják egymást, majd az elöl lévő tárgyat a szem felé közelítjük
- Két hosszúkás alakú tárgyat derékszögben keresztezve egymásra helyezünk, szemünkkel először a vízszintes, majd a kereszteződési pontot és függőleges irányt járatjuk be, a derékszögben ráhelyezett tárgyat közelítjük az alatta lévő tárgy kézfelőli vége irányába, így is követjük a szemmozgással, majd újból változtatunk a távolságon…
- szemmozgás tréningje:
- formák, alakzatok,
- vonalak, vonalrendszerek,
- fények,
- mozgótárgyak,
- kézmozgások: más kezének, saját kéznek a követése,
- tárgyak célirányos mozgatása, célba juttatása.
- A szem izomzatának lazítása:
- Karmozgások:
- Taktilitás tovább erősítése az előzőek alapján, de az ujjbegyek területére koncentrálva.
- Kisméretű tárgyak tapintás útján való felismerése
- Tárgyak tulajdonságainak megnevezése tapintás útján
- A szem kontroljának kiiktatásával tárgyak megfogása
- Zsákban, dobozban lévő tárgyak kiemelése
- Apróbb tárgyak marokban, egyenkénti számlálgatása
- (ugyanaz a marok, ugyanazzal az ujjakkal számlálunk)
- Finommotorikai gyakorlatok célja a praxis erősítése mellett előkészítjük az egyre manipulatív , akaratlagos cselekvéseket.
- Csavarozás,
- Varrás,
- Toronyépítés,
- Lukas tárgyak függőlegesen állított pálcára fűzése
- Gyöngy-, gomb-, egyéb fűzések
- Azonos és különböző méretű hengerek lyukba helyezése, rákoppintások
- Különböző méretű magok válogatása
- Formák kirakása fonallal, pálcikával
- Marokkó játék
- Önkiszolgálás mozdulatai: gombolások, zipzározások, kapcsolások, patentolások
- Rajzkészség, íráskészség gyakoroltatása, melyre már jól alkalmazható feladatok találhatók a dysgráfiás terápiás programban.
- A taktilis érzet állandó biztosítása, még jobb állapotú kézmozgások esetén is
- Mindkét felső végtagra irányuljon a fejlesztés, ennek indoka, hogy a balkéz funkcióba állíthatóbb legyen, ha a jobb kéz nem lenne képes preciziós mozgásra, a jobb kéznek esélyt kell adnunk egy jobb állapot eléréséhez
- A mozgás végzéséhez szorosan kapcsolódik a beszéd: megnevezem a mozdulatokat, számolom az elvégzett feladatok mennyiségét, rövid-ütemes rigmusokat mondok visszatérő kifejezések használatával, mechanikusan időfogalmakat sorolok fel…, amibe bekapcsolom a beteget is
- Megnevezzük a testrészeket, oldaliságot is
- A mozgás, mint nonverbális kommunikációs eszköz sokszínűségének kihasználása, a gesztusnyelv jelentéstartalmának kiépítése
- A mozgások mindig funkcióhoz kötöttek, mechanikus mozgások csak kevés számban fordulhatnak elő
- A program feladatainak összeállításában követem a mozgásfejlődés egyes lépcsőfokait
- A feladatok végzése során elfogadom a kreatív új mozdulatok megjelenését a beteg részéről.
A terápia eredményességéről
- konkrét, mozgásban megjelenő változások:
- A jobb kéz taktilis érzékelése megjelent, tapintás útján képes volt tulajdonságokat megnevezni, hasonló tapintású tárgyakat felismerni
- Először a marokfogás, majd a két ujj fogás jelent meg
- Eszközöket képes volt kezében tartani, könnyebb munkatevékenységeket elvégezni
- A rajzolás, az írás pozitív változásai is nyomon követhetőek (képessé vált a jobb kéz az önálló rajzolásra, folyamatos írásra)
- A szemmozgás rendezettebbé vált, jól támogatta a mozgást
- kommunikációban megjelenő változások:
- A gesztusnyelvet megfelelően alkalmazta, kihasználva a szótalálási nehézségek helyzeteiben
- A beszédmozgások finomodtak
- A mozgások segítették a spontán megfogalmazásokat
- egyéb képességek
- Tartósabb figyelem
- Jobb kedélyállapot, ami egyrészt a mozgás sikerességéből adódott, másrészt a feladatok, az eszközök változatosságából, az aktív cselekvés átéléséből